Etiketter

, , , ,

 moving_box1

Ni har säkert märkt att jag inte har skrivit så mycket om vinboxar. Ifall man läser lite mellan raderna så kan man till och med få för sig att jag ogillar boxvin. Detta gör jag inte för att boxvin är dåligt, har mer tillsatser eller högre restsocker. Inte heller risken på grund av risken att bli boxvinsalkis. Nej, min reservation är snarare att det är så  tråkigt med boxvin. För mig iallafall. Bara en sån sak att man i princip blir tvungen att köpa fyra flaskor av samma vin och sedan dricka dem mer eller mindre i rad skulle hindra mig. Sedan är ju boxvinerfruktansvärt tråkiga också! Det skrala druvmaterial som boxvinerna bygger på filas till och stöps till oigenkännlighet för att likna ”riktiga” vin (läs FYND! viner). Kvar blir någonting uppblåst utan varken struktur eller karaktär.
Välj istället ett lite enklare ”riktigt” vin – det kanske inte smakar mer än det kostar, eller är särskilt polerat, men det man smakar är iallafall vin.

Men visst, det är väldigt bekvämt att ha tillgång till vin på detta sätt – slippa planera vilken flaska man ska dricka, och hur länge den håller sig i kylen ifall man inte dricker upp hela flaskan och så vidare.
Eftersom jag inte vill förvägra någon denna ynnest så föreslår jag istället en kompromiss – vettigt vin – i box.

Vinbönder behöver nämligen också dricka vin – bra vin förstås. Och de är naturligtvis lika bekväma som vi. Därför förekommer det att man tappar upp en del av vinerna för lokalt bruk i .. ja en box. Denna box distribueras direkt efter tappning  till vänner, bekanta och andra vindrickare i området via en ”boxbil”.
Boxen innehåller inte lika mycket het ”design” som vi är vana vid på nordligare breddgrader, men innehållet är bra.
Det händer att denna typ av boxar finner sin väg in i Systembolagets beställningssortiment, så håll utkik! En box som brukar dyka upp med jämna mellanrum är 
Château La Tour de Beraud från  Morgues de Grés som går loss på 399:-. Det kan låta mycket, men då rymmer den också 5 liter i jämförelse med de traditionella 3.

bix

En het box!

