Etiketter

, , , ,

rose
Solen har gjort sitt första lilla gästspel över de Skånska slätterna. Too little, too late, säger jag, men det hindrar mig inte från att besöka närmsta uteservering med väl tilltagen gasolbudget för att svalka mig med ett glas vin. Det är som om alla bara glömt att den gule lille rackaren varit i landsflykt med skyddad identitet de närmsta månaderna, och tvingat oss sitta inomhus och dricka kärva mörka viner i dåligt upplysta lokaler. Nåväl – ”våren” har ju en hel del förändringar med sig, till exempel så kan vi nu slippa läsa om vilken box som ger mest pang för pengarna, och kan istället glädjas åt vilket Rosévin som …. ger mest pang för pengarna.
Ja, jag vet – rosé är inte så hett längre, förra året tror jag till och med att försäljningen gick ner i jämförelse med tidigare års Rosévinsförsäljningstoppar. (Detta är dock baserat på väldigt osäkra källor – det kan bara vara ett illvilligt rykte planterat av vitvinsmaffian.) Men det är kanske just nu när vi slipper drunkna i billiga exempel av vintypen som det går att hitta något av kvalité? De Roséviner som marknadsförts hårdast har nämligen varit ganska tillfixade med hög restsötma och godisliknande toner. Egentligen har de mer gemensamt med en svalkande sommardrink än en vintyp. Så det är kanske så att de som regelmässigt beställer in en ospecifierad rosé som konversationssällskap missat poängen med bra rosévin. Men det finns hopp! Börja med att testa originalet! Då tänker jag på de torra rosévinerna från södra Frankrike – Provence med omnejd! Här görs rosé för att man tycker om rosé. Vinerna har en bärighet som påminner om smultron och jordgubbar matchad med en strukturerad örtighet och ett citronbett som håller uppe fräschören. Druvorna som används är de klassiska Sydfranska: Grenache, Syrah, Cinsault, Mourvedre och Carignan. Det ni ska hålla utkik efter är i första hand laxrosa viner där det står ”Provence” på, men även Tavel är mycket bra. Tänk på att dricka vinerna fräscha! Det är 2011 eller 2012 som gäller för Roséviner i år!

Bolaget har redan släppt ett gäng Rosé, men jag skulle bli förvånad ifall de inte fyller på sitt förråd redan i Maj!

Två Provencalare:
Les Terrasses Rosé 129:-

M de Minuty Rosé 99:-

…och en Tavel:
Les Lauzeraies Tavel 95:-

