Etiketter

, , , ,

nyavarlden

Nya världens viner är som vanligt heta på systembolagshyllorna – rökiga Sydafrikaner, robusta Australienare, Generösa Argentinare, och Fjäskiga Amerikanare har blivit en del av vår vardag. Kanske för att de levererar det som man ofta är ute efter när man sonderar bolagets hyllor: instant gratification. Det är på grund av detta som jag köper dem i alla fall. Jag kan redan i kön till kassan vara tämligen säker på att när jag en halvtimme senare öppnar flaskan så kommer den att leverera. Och inte på grund av att jag läst in mig på vinet eller går igång på etiketten, nej man behöver inte tänka så mycket. Bara njuta.

Däremot så är vinerna starkt underrepresenterade i min ”vinkällare” (jag kallar den så även om vinerna står i ett skjul). För att även ifall det finns ett par lysande undantag så finns de mest spännande vinerna i Europa. För mig. Idag.
Så vad är det som gör dessa viner så tillgängliga då? Ifall jag själv får svara skulle jag säga fjäsk. De viner som oftast når Sverige är anpassade till att appellera till ett brett marknadssegment, och har därför en särskild smakprofil. En ”modern stil” skulle man kunna kalla det i vissa sammanhang.
När jag har satt samman provningen nedan har jag i första hand tänkt det som ett litet showcase för ett par av nya världens vinproducenter och deras viner. Alla vinerna är på något sätt respresentabla för sittrespektive land. Provningen kan med fördel göras halvblind då man försöker passa ihop de olika länderna och smakprofilerna med ett vin.

En Robust Australiensare:
2010 Peter Lehmann The Barossa Shiraz 119:-
Druva: Shiraz
Doft/Smak: Mycket fruktig, doft med fatkaraktär, inslag av plommon, eukalyptus, björnbär, choklad och örter.
Bakgrund: Detta var ett av de viner som fick in mig på vinets väg. Ett generöst robust bygge med områdes typisk eukalyptuskaraktär tillsammans med den klassiska Barossa Shirazen.

En Fjäskig Amerikan:
2011 Seghesio Sonoma Zinfandel 179:-
Druva: Zinfandel
Doft/Smak: Generöst fruktig doft med fatkaraktär, inslag av björnbär, blåbär, mintchoklad och vanilj.
Bakgrund: Detta vin kom på 10:e plats på wine spectators ”Wines of the year” för ett par år sedan. Ett mycket fruktigt och gott vin – lite som att dricka en blåbärspaj faktiskt. Kan till och med omvända härdade Amaronister ibland.

En Generös Argentinare:
2011 A.Lisa Bodega Noemia 159:-
Druvor: 90%Malbec, 9% Merlot, 1% Petit Verdot
Doft/Smak: Stor, fruktig doft med fatkaraktär, inslag av blåbär, svarta vinbär, örter, lakrits och mynta.
Bakgrund: Malbec har blivit i ropet på senare tid, även om det inte riktigt nått Sverige än. Druvan är ju från början Fransk (Cahors, Bordeaux, Loire) där den kallas för Cot. Strukturerad men tillgänglig – ett riktigt köttvin.

En Rökig Sydafrikan:
2008 Tokara Director´s Reserve 179:-
Druvor: 73% cabernet sauvignon, 15% petit verdot, 6% merlot, 4% malbec och 2% cabernet franc.
Doft/Smak: Fruktig, utvecklad doft med fatkaraktär, inslag av plommon, svarta vinbär, choklad, mynta och korinter.
Bakgrund: Det här är trots titeln ingen rökig Sydafrikan, som många av de lite enklare vinerna från området. Istället är detta en seriös Bordeaux-blandning med en Sydafrikansk touch. Tänk en strukturerad Bordeaux från västra stranden, med svarta vinbär, lite cederträ, en aning choklad och järn. Lägg sedan till lite solsken så börjar vi närma oss detta vin.

Provningsformulär finns här!

Lycka till och trevlig helg!

