Etiketter

, , ,

Enligt kalendern ska det tydligen vara vår nu och nästa vecka kommer det första vårsläppet på Bolaget.
Denna veckan firar vi ju att Jesus dog och inför det släpptes en hel del dyrgripar och nu är det dags igen. Denna gången blir det billigare i de flesta fall, med några få undantag.

Det är rätt friskt blandat och där kommer en del IPA, stout och porter, lite surt och lite konstigheter.

Jag har valt fem favoriter i släppet som ni definitivt ska testa, men jag tänkte börja med lite av ett antitips.
Samuel Adams Utopias var ett tag världens starkaste öl och kommer nu återigen på bolaget. Det är ett fatlagrat barleywine med lönnsirap på 27% som bör avnjutas som en avec. Det är inte med anledning av smaken som jag avråder från den, för det är en väldigt god avecöl, men jag tycker inte den är värd 1150:- för 720 ml. Visserligen kommer den i en väldigt stilig kopparflaska, men ska ni dricka den så satsa på att köpa ett par cl på någon av barerna som har den.

Så till de faktiska tipsen:

Amager Bryghus Gluttony, dansk dubbel IPA, med massor av humlegodis. Kolasötma, med tung eftersmak och kryddig/citrusig humleprofil.

Schneider TAPX Meine Sommerweisse, riktigt bra och törstsläckande weissbier från ett av mina tyska favoritbryggerier. Inte så tung sötma som det ibland kan vara.

Hantverksbryggeriet Kosacken Imperial Stout, svensk lite torr imperial stout. Köp några extra och lägg undan.

3 Fonteinen Oude Geuze Golden Blend, välekad belgisk syra med en touch av tropisk sötma.

Lost Abbey Mayan Apocalypse Judgement Day, amerikansk ”quadruppel” bryggd inför mayakalenderns slut. Kryddad med chili, kanel och tamarind.

