Etiketter

, , , , , , , , ,

barolo 2

Förra veckan lovade jag att försöka ge lite tips på att handla vin från Danmark och givetvis är det så det ska bli. Jag och många med mig insåg ganska tidigt att det här med att handla alkoholhaltiga drycker från Danmark inte var så dumt. Framför allt vid skolavslutningar så var ”turandet” väldigt populärt. Vid varje Köpenhamnstorg kunde de sommarlovsrusiga gymnasisterna skymtas, gärna i grupp, smuttandes på vad Superbrugsen och Irma bjöd. Jag minns att jag handlade Martini och drack den med tillhörande oliv i medhavt glas – inte för att det var gott utan snarare för att det var billigt och det kändes väldigt lyxigt i jämförelse med vännernas häxblandningar.
Men nu är det inte dessa utsvävningar jag tänkte tipsa om. De viner jag inriktar mig på hittar man oftast inte på Superbrugsens eller Irmas hyllor – även om dessa kan vara värda attrota igenom ifall man vet vad man är ute efter.
Den rådande myten om att handla viner i Danmark är att de säljer vilken skit som helst. Från 15DKK och uppåt för en flaska, och att de inte har någon kvalitetskontroll för vad som får säljas. I motsats till Sverige, i motsats till Systembolaget. Argumentet brukar vara att ”hälften av vinerna som står på hyllan i Danska (dagligvaru-)butiker inte hade kvalat in på Systembolaget”.
Detta är helt korrekt, det säljs ännu mer dåligt vin i Danmark än i Sverige. Anledningen till detta är helt enkelt att man har friheten att göra det – här är det marknadskrafterna som styr och inte en smakpanel utvald av ett monopol – på gott och ont. En av nackdelarna är det jag försöker visa med bilden ovan: Utan någon smakpanel så är det i princip namnet som säljer, vilket resulterar i Barolo för 70:-. Jag vill inte tänka på hur någon burit sig åt för att få ner priset så mycket (men jag gissar på att någon gör vin på vad övriga producenter annars hade slängt). Med tanke på att Sveriges billigaste Barolo ligger på 169:- och då köps druvmaterialet in på ett liknande sätt. Köp alltså inte Barolo, Amarone, Brunello, Bordeaux, Bourgogne etc. på Danska snabbköp utan att känna till producenten!
Fördelen med friheten är däremot att det går att sälja bra viner också utan att man behöver tänka på att de ska kvala in på Systembolaget. Det är förstås lite svårare att orientera sig i utbudet, men man kan hitta så oerhört mycket mer, till betydligt bättre priser än i Sverige. Jag har plockat ut några butiker som jag har handlat ifrån och haft goda erfarenheter av. Vissa säljer framför allt via nätet och skickar antingen ut vinerna eller så hämtar man ut dem i butik efter beställning.

Atomwine – Min personliga favorit. Här har de fantastisk Riesling (ALLT från Keller!!!), Australiansk shiraz och mycket mer. Priserna håller sig en bra bit under SB priser, och i princip alla viner är ekologiska eller biodynamiska. Skickar även till Sverige.

Carlo Merolli – Egenihopsnickrad hemsida men förstaklassiga viner. Säljer viner till mycket bra priser från hela Italien. Skickar även viner till Sverige – tillämpar då Skandinavisk Unionskrona dvs DKK = SEK. Skriv upp dig på hans mailinglista så får du trevliga veckoutskick och erbjudanden.

BB-Vinimport – Fantastiska viner framförallt ifrån Montalcino och Piemonte. De sålde precis slut sina Brunelli från Soldera…

KK Wine – Importerar mycket bra och mycket exklusiva Amerikanska viner. Ligger också några hundralappar under SB priser men det är inte billigt… Det finns även en ultraexklusiv klubb ”The List” där man får stå i kö några år för att vara med.

Bergmanvin – Även de importerar framförallt Amerikanska viner, men även lite andra viner. Tillsammans med KK Wine så har de ett ganska heltäckande USA sortiment.

Cibi e Vini – Har ett par spännande italienska producenter, bland annat Foradori och Arianna Occhipinti.

Philipsson Wine – den stora distansförsäljaren. Här handlar man i bulk till ibland ofattbart låga priser. Missa inte den årliga Produttori di Barbaresco rean, och deras ”Brunellokupper”. Arrangerar även många ”Winemakers dinners”.

Winewise – Har jag bara spanat lite på än – de verkar ha intressanta Italienska Naturviner. Nästa vinsafari kanske?

P.S. Ifall ni är intresserade av bra Alsaceviner så maila Eric Lichtle på lichtlewines@hotmail.com och berätta att ni vill vara med på hans mailinglista.
Det kan löna sig. D.S.

