Etiketter

, , , ,

Det har säkert inte undgått er heller. De är överallt nuförtiden. Kändisvinerna.
Eller egentligen kändisetiketterna – det är ju inte kändisen som är med på etiketten som har gjort vinet. Etiketten får i alla fall folk att punga ut dryga hundralappen för ett vin som ifall det hade fått stå för sig själv hade gått loss för drygt hälften. Om det ens hade kvalificerat sig in på systembolaget.

Kändisvinerna kvalar oftast inte in enligt samma regler som de flesta viner i standardsortimentet – genom offerering, och bedömning. Istället lanseras de först i beställningssortimentet och flyttas sedan upp i det ordinarie efter att de har sålt tillräckligt bra. Detta ordnar vinimportören genom att vara noga med att informera fanclubs och dylikt som i sin tur stödköper vinerna.

Men det rör sig inte alltid  om buteljerat industrivin. I vissa fall så används kändisetiketten på befintliga vin bara för att öka försäljningen på befintliga produkter. Så är fallet med Kents tre viner som till vardags kommer från den Toscanska producenten Tua Rita, och Lasse Stefanz som har tejpat över Luigi Righetti’s Valpolicella och Amarone-etiketter. Ett annat exempel är Erik Lallerstedt som satt sitt namn på en Champagne från Diebolt-Vallois.

Nu är det lätt att sitta och spy galla över viner som rent ideologiskt är rent förkastliga, och sanningen är att det är mycket få av vinerna som jag faktiskt smakat. Därför är jag väldigt nyfiken på era upplevelser av dessa viner – bra, dåliga, fantastiskt förskräckliga – skriv en snabb kommentar här eller på vår facebooksida.

Jag har sammanställt en liten lista med de vinerna som mig veterligen finns tillgängliga på systembolaget. Ifall ni känner till några fler så säg gärna till!

Namn // Kändis // Druvor // Region // Pris